Koncepció


1. A hosszú távú tanulási cél: a középszintű érettségi

A három kötet a tanulót a középszintű érettségi vizsga, azaz a Közös Európai Referenciakeret A2-B1 szintjére juttatja el. A tankönyvben minden lecke egy magyar nyelvű oldallal indul. Itt az aktuális és a hosszú távú tanulási célok szerepelnek.

A tanuló tehát minden egység elején megismeri azokat a kommunikatív nyelvi célokat és elemeket (szerepek, beszédszándékok, helyzetek), melyeket az adott lecke feldolgozásával ér majd el és tud ezáltal elsajátítani. Ezt követi a hosszú távú tanulási célok megfogalmazása, ahol a tanulási folyamat fenti elemeit következetesen összekapcsoljuk az érettségi vizsga követelményrendszerével (témakörök, kommunikációs szándékok, szövegfajták).

Így válnak a tanulási folyamat különböző szintjei a tanuló számára átláthatóvá.

A célok világosan, a tanulók számára könnyen érthető nyelvezettel kerültek megfogalmazásra.

2. Készségorientált nyelvtanulás

A direkt kommunikatív szemléletű tankönyvsorozat a négy alapkészséget autentikus szövegekkel, integráltan és kiegyensúlyozottan fejleszti.

A szövegfeldolgozás feladatai változatosak. A tanuló a korosztályához közel álló témák feldolgozásával sajátítja el a nyelvi és kommunikációs eszközöket, miközben a problémaorientált megközelítésnek köszönhetően a szociális kompetenciáját is fejlesztjük.

A leckékben az aktuális és a hosszú távú tanulási célok összekapcsolása a tanulói tevékenységek szintjén is megjelenik. A tanulók a leckékbe ágyazva, mindhárom kötetben folyamatosan számozott ABI Sprechen, ABI Schreiben feladatok során sajátíthatják el az adott témában tanultakat. Megszerzett tudásukat pedig életszerű helyzetekben, kitekintő jellegű, kommunikatív feladatokban alkalmazhatják.

A tankönyv fontos eleme a készségekre bontott feladat-tréning: az (ABI) Fertigkeitstraining. Ebben az összefoglaló jellegű részben a tanuló új formában alkalmazhatja az eddig tanultakat.

A készségek mérésénél már ismerősek számára azok a feladattípusok, amelyek a német nyelvű érettségire jellemzők. A feladatok megoldásában a tanulót stratégia- és technikafejlesztő tanácsok segítik.

3. A tanulási folyamat tervezése és az önértékelés

A tankönyvben minden ötödik lecke után található egy magyar nyelvű portfolió-oldal (Érettségi portfolió). Ezt az átdolgozás során a Közös Európai Referenciakeret megfelelő tudásszintjének szemléltető skálái alapján állítottuk össze, készségek szerinti csoportosításban.

A tanuló a tankönyv egyes feladatainak megoldása után a portfolióban értékeli saját teljesítményét, és ennek fényében módosít további tanulási tervén, megfogalmazza nyelvi fejlődésének személyre szabott részcéljait.

Ugyanitt a tanárnak is lehetősége van arra, hogy az eredményeket értékelje, és ezt szükség szerint kiegészítve további visszajelzést adjon a tanulónak.

4. A nyelvi ismeretek összegzése

A tankönyv a nyelvi szerkezetek elsajátítását következetesen készségorientált feladatokkal biztosítja. Minden lecke tartalmaz egy áttekintő, magyar nyelvű nyelvtani összefoglalót (BlitzGrammatik).

Ez a nyelvi szerkezetek képzését írja le, a legfontosabb képzési és mondattani szabályokat gyakorlatiasan és szemléletesen közvetíti, és a nyelvhelyesség fontos pontjaira hívja fel egyszerű tanácsokkal a figyelmet.

5. Az anyanyelv célirányos alkalmazása

Az 1. kötetben a tanuló helyzetének megkönnyítésére a feladatok magyarul történtek megfogalmazásra, míg a 2. kötettől ezek már német nyelvűek, hiszen a szavak, kifejezések és nyelvtani szerkezetek ekkorra már részét képezik a tanuló nyelvi eszköztárának. Az anyanyelv munkanyelvként történő alkalmazása a második kötettől behatárolódik, és csupán a nyitó oldalakra, az Érettségi portfolióra és a nyelvtani összegzésre (BlitzGrammatik) szűkül.